onsdag den 16. november 2011

Sådan laves en bogkage

Jeg vil gerne vise hvordan en bogkage bliver til.. og jeg håber selvfølgelig at I vil tage godt imod min lille billed serie..og ikke mindst at den kan bruges :)

Min kage er 13x20 og 8 cm høj. Den er smurt op med smørcreme.

Først rulles den hvide fondant til et langt og bredt stykke. Jeg ruller ud i Maizena majsstivelse, for at fondanten ikke klistrer fast til underlaget.

Det sættes rundt om kagen på de tre af siderne.. og skæres til så de ikke er for høje i forhold til kagen.
Jeg har klippet det af med en saks.
Jeg præger lidt på langs af den hvide fondant for at få det til at ligne papir. Du kan bruge en kniv, et hjul værktøj eller hva du har, men pas på ikke at skære igennem.


Så laves "omslaget" til bogen. Jeg brugte chokoladefondant. Det skal være ca 4-5 mm tykt ca. for at hjørnerne kan holde sig selv oppe.
Husk at måle din kage og så lægge 1-1½ cm til som skal udgøre kanten af bogen


Den ekstra cm stikker ud over kanten, som på en rigtig bog.
Det overskydende fondan skæres af omme på ryggen af bogen, men krøl det ikke sammen endnu..


Det overskydende fondant skal du bruge til at lave en kant rundt..
½ cm strimler, eller som det passer til kanten for oven på bogen
Lim dem på med lidt vand. Her kan man rigtig se prægning af den hvide fondant, så det ligner sider i bogen.

Den færdige kage. Billedet er ret mørkt, men håber du kan se meningen alligevel.
Så er det jo bare gå igang med at pynte den..

Omslaget kan også præges hvis man får lyst til det.. så det ligner læder/gammel bog
Der kan sættes tekst på -både på forsiden og på ryggen
Der kan sættes en smal stribe fondant på bogryggen, som på gamle bøger ,evt malet i guld
Der kan laves en rille langs ryggen på bogen, for at få mere effekt
Papiret kan males guld som på salmebøger -til konfirmation
osv... det er med at bruge sin fantasi

God fornøjelse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...